Semakan Kehakiman di Mahkamah Syariah :
Prosedur dan Pengamalannya
Oleh : Roslinah Mahmud
Peguam Syarie Wilayah Persekutuan
G Semakan : Definisi,
Konsep, Peruntukan Perundangan dan Pengamalannya
@ Konsep Semakan Kehakiman dalam
Sejarah Perundangan Islam
Sejarah perundangan Islam memperlihatkan bahawa kuasa
semakan atau dipanggil murajaah telah ada dipratikkan oleh para sahabat baginda
Rasulullah saw di awal perkembangan institusi kehakiman Islam. Di dalam kitab
fiqh al-Sunnah, karangan Sayyid Sabiq (Dar al-Bayan, 1971, j. 3, ms. 407) ada
meriwayatakan bahawa Abu Saur dan Dawud pernah mengatakan sesuatu keputusan
yang ternyata salah, boleh dibatalkan kerana sesuatu kesalahan itu wajib
diperbetulkan.
Bahkan, mengikut al-Imam al-Mawardi di dalam kitab
al-Ahkam al-Sultaniah, Sayidina Umar al-Khattab pernah berkata:-
“Tidak ada halangan bagimu, untuk memeriksa dengan
akalmu dan mempertimbangkan dengan petunjukmu keputusan yang telah engkau
putuskan pada hari ini agar engkau sampai kepada kebenaran. Kerana sesungguhnya
kebenaran itu harus dilaksanakan. Dan kembali kepada kebenaran itu lebih baik
dari berpanjangan dalam kebatilan.”
Mengikut pandangan Sayidina Umar al-Khattab, dapatlah
difahami bahawa semakan tersebut adalah diharuskan dengan tujuan untuk
mengembalikan kepada kebenaran mahkamah juga.
Al-Sheikh al-Khatib al-Syarbini di dalam kitabnya
Mughni al-Muhtaj, jil 6, ms. 307, cetakan al-Maktabah al-Taufiqiah menyebut:
“Dan apabila seseorang hakim telah membuat sesuatu
keputusan dengan ijtihadnya dan kemudian nyata hukumnya bersalahan dengan nas
al-Quran atau Sunnah, ijma atau qias yang nyata maka hendaklah ia membatalkan
hukumannya itu sendiri atau membatalkannya oleh orang lain.”
Menurut Ibn Abidin, qadi boleh menyemak semula hukuman
yang telah diputuskan apabila terdapat perkara-perkara berikut:
a. apabila hukuman yang diputuskan
oleh seseorang qadi semata-mata berdasarkan pengetahuannya mengenai fakta kes
tersebut tanpa sebarang bukti yang lain, kemudian ternyata bahawa perkara
tersebut tidak jelas.
b. apabila ternyata kepada pihak qadi
mengenai kesilapan yang berlaku disebabkan keterangan atau pengakuan yang
diberi oleh kedua belah pihak.
c. apabila hukuman itu berlawanan
dengan pendapat mazhabnya.
Suatu kenyataan yang jelas tentang penyemakan hukuman
ini boleh dilihat dalam prinsip-prinsip dasar perbicaraan yang telah
dikeluarkan oleh Sayidina Umar al-Khattab sewaktu mentauliahkan Abu Musa
al-Ashyari sebagai qadi (Risalah al-Qada), iaitu :
“Tidak ada tegahan bagi kamu untuk memperbetulkan
hukuman yang telah diputuskan kelmarin sekira ternyata kebenarannya, kembalilah
kepada kebenaran kerana ianya lebih baik dari terus bergelumang dengan
kebatilan.”
@ Konsep Semakan dalam
konteks perundangan semasa
Manakala, dalam konteks konsep perundangan semasa, semakan
merupakan di antara proses pengawasan lain oleh mahkamah yang lebih tinggi,
selain daripada rayuan.
Mahkamah Tinggi Syariah misalnya, diberi kuasa
pengawasan dan penyemakan ke atas semua Mahkamah Rendah Syariah, sama ada atas
kehendaknya sendiri atau atas kehendak mana-mana pihak atau orang yang
berkepentingan pada mana-mana peringkat dalam apa-apa perkara atau prosiding,
sama ada mal atau jenayah. Bidang kuasa yang sama juga berlaku kepada Mahkamah
Rayuan Syariah yang turut mempunyai bidang kuasa pengawasan dan penyemakan ke
atas semua Mahkamah Tinggi Syariah. Ini sebagaimana mengikut peruntukan enakmen
atau akta pentadbiran undang-undang Islam negeri masing-masing.
Tidak terdapat peruntukan yang khusus yang membezakan
di antara semakan ke Mahkamah Tinggi Syariah atau ke Mahkamah Rayuan Syariah.
Walau bagaimanapun, pihak Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) telah
mengeluarkan arahan amalan no. 13 tahun 2003 berkenaan peraturan semakan.
Peraturan semakan kes di Mahkamah Tinggi Syariah atau di Mahkamah Rayuan
Syariah hendaklah mengikut peraturan seperti berikut:-
a. permohonan semakan boleh dibuat ke
atas kes mal atau jenayah sama ada kes yang dalam prosiding atau yang telah
diputuskan;
b. permohonan semakan kes oleh
pihak-pihak hendaklah dibuat melalui Notis Permohonan bersama Afidavti kecuali
permohonan oleh Hakim Syarie;
c. pihak-pihak yang menerima keputusan
dan mempunyai hak merayu adalah tidak digalakkan memohon semakan.
Proses semakan ini sebenarnya lebih cenderung
diperuntukkan kepada hakim bicara apabila merasakan keputusannya telah silap
dan perlu diperbetulkan.
@ Peruntukan Perundangan
berkenaan Permohonan Semakan
Sebagaimana penjelasan di atas bahawa Mahkamah Tinggi
Syariah dan Mahkamah Rayuan Syariah mempunyai bidang kuasa pengawasan dan
penyemakan yang tertakluk kepada peraturan sebagaimana yang diperuntukkan di
dalam arahan amalan sebagaimana yang disebutkan di atas.
Tidak ada suatu peruntukan yang menyatakan bagaimana
prosedur semakan di mahkamah syariah perlu dibuat. Ianya tidak sebagaimana
prosedur semakan di mahkamah sivil. Ini kerana perkara berkenaan semakan
kehakiman di mahkamah sivil mempunyai peruntukan yang tersendiri, iaitu melalui
Kaedah-kaedah Mahkamah 2012.
Semakan Kehakiman
di Mahkamah Sivil ialah suatu proses di mana keputusan yang dibuat oleh
agensi-agensi kerajaan atau kerajaan boleh dicabar di Mahkamah Tinggi oleh
pihak yang terjejas. Pada dasarnya, mahkamah dalam permohonan semakan kehakiman
adalah berkenaan dengan kesahihan proses membuat keputusan eksekutif dan bukan
dengan merit keputusan itu. Secara umumnya, alasan bagi semakan kehakiman
adalah menyalahi undang-undang, tidak munasabah atau tidak rasional, dan
ketidakwajaran prosedur dalam keputusan atau proses membuat keputusan.
Aturan 53
Kaedah-kaedah Mahkamah 2012, menetapkan satu proses dua peringkat untuk semakan
kehakiman. Pemohon mestilah terlebih dahulu mendapat kebenaran mahkamah untuk
memohon semakan kehakiman. Sesuatu permohonan untuk kebenaran hendaklah dibuat
dalam tempoh 3 bulan dari tarikh keputusan itu hendak dicabar disampaikan
kepada pemohon. Walaupun permohonan untuk kebenaran adalah permohonan ex-parte,
peguam negara mestilah disampaikan dan boleh menentang permohonan itu.
Permohonan untuk
semakan kehakiman akan didengar berdasarkan merit di hadapan semua pihak.
Justeru, persoalan timbul, bagaimana prosedur semakan
di mahkamah syariah dibuat? Berapa lama tempoh masa semakan ini perlu
dikemukakan ke mahkamah? Sama ada terdapat keperluan kepada kebenaran untuk
menyemak sebagaimana kebenaran untuk merayu? Di mana perkara berkenaan
kebenaran untuk merayu ini mempunyai peruntukannya yang tersendiri. Seksyen 14
di dalam Enakmen Mahkamah Syariah (Sabah) tahun 2004 misalnya, memperuntukkan
mengenai kebenaran untuk merayu. Begitu juga hal keadaanya dengan mana-mana
negeri yang lain yang mempunyai peruntukan yang sama mengenai kebenaran untuk
merayu.
Walau bagaimanapun, tidak terdapat apa-apa peruntukan
mengenai kebenaran untuk menyemak. Namun, melalui pengamalan, peruntukan
berkenaan kebenaran untuk merayu telah digunapakai dalam konteks permohonan
untuk menyemak. Justeru, kedapatannya mana-mana pihak berkepentingan yang
merasakan terdapatnya keperluan untuk menyemak semula apa-apa keputusan atau
perintah mahkamah, maka kebenaran diperlukan untuk menyemak.
Bahkan, tidak terdapat apa-apa jua peruntukan mengenai
berapa lama tempoh masa permohonan semakan ini perlu difailkan ke mahkamah? Apa
yang ada cuma peraturan semakan sebagaimana Arahan Amalan No. 13 Tahun 2003.
Oleh yang demikian, prosedur semakan kehakiman di
mahkamah syariah adalah sebagaimana prosedur rayuan di mahkamah syariah.
@ Prosedur Semakan Kehakiman
di Mahkamah Syariah
Sebagaimana peruntukan di dalam permohonan untuk
merayu, Mahkamah Rayuan Syariah boleh atas permohonan mana-mana pihak memberikan
kebenaran bagi pemutusan olehnya sendiri apa-apa persoalan undang-undang
berkepentingan awam yang telah timbul dalam perjalanan rayuan itu dan yang
keputusannya oleh Mahkamah Tinggi Syariah telah menyentuh keputusan rayuan itu.
Ini sebagaimana yang diperuntukkan, sebagai contoh, di dalam Enakmen Mahkamah
Syariah (Sabah) 2004, seksyen 17. Peruntukan yang sama di kesemua negeri di
Malaysia.
Justeru, kebenaran diperlukan apabila mana-mana pihak
yang berkepentingan hendak merayu. Begitu jugalah hal keadaannya apabila ada
mana-mana pihak yang berkepentingan merasakan adanya keperluan untuk menyemak
semula mana-mana keputusan mana-mana mahkamah, maka kebenaran untuk menyemak
adalah diperlukan.
@ Permohonan Kebenaran untuk
menyemak
Sebagaimana, permohonan kebenaran untuk merayu yang
hendaklah dibuat dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh penghakiman,
perintah atau keputusan atau dalam keadaan apabila pemohon tidak mengetahui dan
tidak dengan menjalankan usaha yang munasabah untuk mengetahuinya mengenai
tarikh penghakiman, perintah atau keputusan, maka permohonan kebenaran untuk
merayu tersebut bolehlah dibuat dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh
penghakiman, perintah atau keputusan itu, sampai kepengetahuannya. Maka, begitu
jugalah hal keadaannya bagi permohonan kebenaran untuk menyemak.
Dan apabila mahkamah tinggi atau mahkamah rayuan
mendengar permohonan bagi kebenaran untuk menyemak, maka mahkamah-mahkamah
tersebut boleh atas alasan khas melanjutkan masa untuk merayu, walaupun masanya
telah habis tempoh.
Persoalannya, apakah yang dimaksudkan dengan ‘alasan
khas’ tersebut?
@ Rujukan Keputusan Kes
Terdahulu
Agak sukar untuk mendapatkan keputusan kes permohonan
untuk kebenaran perlanjutan masa menyemak di mahkamah syariah, bagi dijadikan rujukan,
kerana agak jarang kes permohonan semakan ini difailkan di mahkamah syariah.
Justeru, terdapat keperluan mendesak untuk merujuk
kepada keputusan kes di bawah perundangan sivil berkenaan isu permohonan untuk
kebenaran perlanjutan tempoh masa ini.
Terdapat 2 kes yang menggariskan prinsip berkenaan
dengan ‘kebenaran’ ini seperti berikut.
Dalam kes Pang Hon Chin v Nathat Singh (1986) 2 MLJ
145, hakim Edgar Joseph Jr. (hakim pada masa itu), menyatakan bahawa,
“The circumstances
in which leave ... will be granted would include cases where the applicant is
able to demonstrate a prime facie case
of error or if the question is one of general principle decided for the
first time or a question of importance upon which further argument and a
decision ... would be to public advantage.”
Manakala, dalam satu lagi kes yang lain, iaitu kes United
Oriental Assurance Sdn. Bhd. v. Penang Medical Centre Sdn. Bhd. (1999) 2 AMR
1589, Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa,
“... leave ... to
the Court of Appeal could only be given where the applicant was able to demonstrate a prime facie case of error in
the finding of the lower court.”
Selanjutnya, terdapat beberapa kes sivil lain yang
diputuskan yang turut menggariskan berkenaan dengan ‘kebenaran lanjut tempoh
masa’ ini.
Misalnya, dalam kes Safety Insurance Co Ltd v Wong
Choo Yong (1971) 1 MLJ 167, di mana mahkamah menyatakan bahawa,
“An application for
leave to extend time to succeed, the applicant must show merits of his appeal in his affidavit.”
Dalam kes yang lain pula iaitu, dalam kes Cheah
Teong Tat v Ho Gee Seng & Ors (1974) 1 MLJ 31, mahkamah menyatakan
bahawa,
“It is trite law
that the applicant must show special
circumstances upon which the court could exercise its discretion to extend
or enlarge the time to file notice of appeal.”
Manakala, dalam kes Re Coles & Ravenshear (1907)
1 KB 1, mahkamah dalam keputusannya menyatakan bahawa,
“Special circumstances will include
instances where the applicant has been misled by the other side or where some
mistake has been made in the registry itself and he was misled by an
officer of the court or where delay in
filing notice has been caused by unforeseen circumstances like sudden death
or inevitable accident or sudden serious illness or something of that kind which reasonably account for the delay.”
Selanjutnya, dalam kes Chin Hua Sawmill Co Sdn Bhd v
Tuan Yusof bin Tuan Mohamed (1974) 1 MLJ 58, Mahkamah Agung menyatakan
bahawa,
“...failure to serve the notice of appeal on the respondent within the prescribed
period of one month precluded the
applicant from appealing unless special leave of the court was granted.”
Sementara dalam satu kes yang lain pula, iaitu dalam
kes Abdul
Majeed v Yeo Chng Tay (1964) MLJ 75, menyebutkan bahawa,
“...’special leave’ means leave to be granted on
account of special circumstances.”
Sementara itu, terdapat 2 kes mahkamah syariah yang ada
memutuskan dan membincangkan berkenaan isu semakan dan konsep perlanjutan
tempoh masa ini.
Dalam kes Mohammed Azmi bin Mohd Said lwn. Mysarah
Hifaa’ Zafirah binti Mohamad Zain, kes Mal no. 05100-003-0245 tahun 2009 (tidak
direkodkan), ada membincangkan berkenaan konsep semakan ini. Antara
inti pati konsep semakan yang disentuh di dalam kes ini ialah, berkenaan tentang
keperluan kepada sesuatu permohonan semakan dan pihak yang berkelayakan untuk
memohon permohonan semakan ini.
Manakala dalam suatu kes yang lain, iaitu dalam kes Sharifah
Badariah bt. Mari dengan Yasran b. Haji Hussain, permohonan no.
10000-099-0005-2009 (tidak direkodkan), mahkamah ada membincangkan
mengenai konsep permohonan perlanjutan tempoh masa. Di mana di dalam kes ini,
Yang Arif Hakim merujuk kepada suatu kes sivil yang menggariskan mengenai
prinsip perlanjutan tempoh masa.
Yang Arif Hakim, merujuk kepada kes Scott
& English (M) Sdn. Bhd. lwn. Leike Refrigeration & Stainless Steel
Industries Sdn. Bhd. & 2 Ors. [1994] 3 CLJ 114, yang memutuskan
bahawa,
“Kebenaran untuk
melanjutkan masa rayuan adalah merupakan budi bicara mahkamah dan mahkamah di
dalam melaksanakan budi bicaranya akan mengambil kira tempoh kelewatan, alasan
kepada kelewatan, kebarangkalian untuk rayuan tersebut dibenarkan dan juga
tahap prejudis kepada responden jika permohonan untuk lanjutan dibenarkan,
kesilapan peguam, bentuk dan keadaan ianya telah dilakukan juga adalah
merupakan satu faktor yang perlu dipertimbangkan.
Walaupun, faktor ini hanyalah
bentuk panduan bagi tujuan melaksanakan budi bicara tersebut dan tidak
bermaksud menjadi satu keperluan bahawa semua faktor perlu menyebelahi pihak
pemohon di dalam melaksanakan kuasa budi bicara tersebut.”
@ Perbincangan dan
Kesimpulan
Oleh yang demikian, konsep semakan kehakiman di
mahkamah syariah ini walaupun agak jarang dari segi pengamalan, namun ianya
tidak bermaksud konsep semakan ini sesuatu yang agak ganjil dikalangan pengamal
undang-undang syariah.
Justeru, sekalipun mungkin tiada peruntukan khusus
berkenaan prosedur semakan ini, namun ianya tidak bererti permohonan semakan
ini boleh dimohon tanpan panduan yang sewajarnya. Iini kerana undang-undang
syariah menerima pakai dengan penuh hormat mana-mana peruntukan daripada
undang0undang sivil selangi tidak menyalahi Hukum Syarak.
@ Rujukan
a. Enakmen
Pentadbiran Undang-undang Islam
b. Enakmen
Tatacara Mal
c. Kitab-kitab
Syariah yang muktabar
d. Kes-kes
yang diputuskan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan